Prečo sa venovať žiakom aj vo voľnom čase

V súčasnosti učitelia už bežne tvoria pravidlá správania spolu so žiakmi. Je to dôležité preto, že vďaka tomu sa stávajú spoluzodpovední za ich dodržiavanie. Pravidiel by nemalo byť zo začiatku veľa a mali by byť formulované jazykom žiakov. Niekedy sa odporúča začať len s 2-3 pravidlami alebo sa môžete zamerať dlhšiu dobu na jedno pravidlo a stále sa k nemu vracať a hodnotiť jeho plnenie. Dôležité je so žiakmi dostatočne rozoberať, ako dodržiavanie tohto pravidla vyzerá a ako docieliť jeho uplatňovanie. Potrebná je aj systematická priebežná práca s pravidlami, častá diskusia o nich a o tom, ako sa ich v rámci triedy darí plniť. Žiaci musia vedieť, aké tresty budú nasledovať po nedodržiavaní pravidiel. Žiaci majú výraznú potrebu niekam patriť. Chcú nadviazať a udržiavať vzťahy so svojimi rovesníkmi i ďalšími ľuďmi, ktorí ich obklopujú. Ich životná spokojnosť je závislá na tom, ako sú v týchto vzťahoch úspešní. Žiaci sa takto učia nadväzovať a udržiavať vzťahy pre ďalší život. Zvlášť problémoví žiaci často potrebujú pomoc učiteľa, ktorý môže nastoliť situácie, ktoré im pozitívne priateľské vzťahy môžu pomôcť rozvinúť. Dobrá komunita sa z triedy vytvorí vtedy, keď žiaci majú dostatok príležitostí komunikovať, spoznávať sa, spolupracovať, zažívať spoločné oslavy, úspechy, riešiť spoločné problémy. Pre každého je dôležité cítiť sa hodnotne. Problémoví žiaci majú často pocit, že pre iných majú nízku hodnotu. Stáva sa, že svojím problémovým správaním provokujú u učiteľov i svojich rovesníkov reakcie, ktoré tento ich pocit nedostatočnosti a nízkej hodnoty ešte viac posilňujú. Paradoxne sa z toho málokedy poučia. Práve naopak. Väčšinou sa len utvrdia vo svojom nevhodnom správaní. Pre budovanie triedneho spoločenstva i pre rozvoj identity každého žiaka je dôležité podporovať a rozvíjať vnímanie hodnoty seba samého a druhých. Okrem individuálnej komunikácie s každým žiakom a vysokých nárokov na jeho správanie, je vhodné do života triedy zaradiť aj určité rituály. Môžete využiť úplne jednoduché veci. Napríklad zaveďte blahoželanie na meniny či narodeniny. Môžete oslávencovi pripraviť darček na želanie, pustite mu obľúbenú pesničku a podobne. Oslávencovi doprajme niekoľko minút výnimočnosti. Niektorí učitelia chodia na športové podujatia, koncerty či výstavy svojich žiakov a dávajú tak najavo, že ich úspechy sú pre nich dôležité. Iní učitelia zorganizujú pomoc chorému spolužiakovi, spoločne so žiakmi píšu list dlhodobo neprítomným žiakom, pripravia prekvapenie pre dieťa, ktoré dosiahlo nejaký úspech. Spoločná úprimná radosť učiteľa a spolužiakov je povzbudzujúca pre každé dieťa. Takisto ako čas strávený spoločne mimo vyučovanie. Rada sa stretávam s mojimi žiakmi aj mimo školu, chodíme na pizzu, na bowling, na kolotoče. Takýmto priateľským prístup si získavam postupne ich dôveru a vďaka tomu sa mi s nimi na hodinách lepšie pracuje a oni nemajú na hodinách strach a lepšie sa zapájajú do aktivít. Vytrácajú sa obavy z neúspechu a hanby pred celou triedou. Naopak sú smelší a odhodlanejší. Verím, že čoraz viac učiteľov začne chápať, že povolanie učiteľa je naozaj povolanie a sme tu pre žiakov v každom aspekte. Spolu tvoríme lepšiu budúcnosť.

Na fotke moje „baby“ Baška, Linda a Dominika. No a ja v červenom svetri 😀