Role-play na ekonomike

Role-play (RP) je v preklade z angl. hranie rolí, v inovatívnom vzdelávaní poskytuje študentom príležitosť prevziať rolu inej osoby alebo zahrať modelovú situáciu, úlohy sú vykonávané jednotlivými študentmi, vo dvojiciach alebo v skupinách, ktoré môžu hrať zložitejší scenár. RP zapájajú študentov do situácií alebo scenárov zo skutočného života, ktoré môžu byť stresujúce, neznáme a náročné, čo od nich vyžaduje, aby preskúmali osobné pocity voči ostatným a ich okolnostiam.

Hranie rolí možno efektívne využiť v triede na:
• motiváciu a zvýšenie záujmu študentov,
• zlepšiť kvalitu súčasných vyučovacích stratégií,
• poskytnutie reálnych scenárov, ktoré pomôžu študentom učiť sa,
• študenti získajú zručnosti používané v reálnych situáciách (vyjednávanie, debata, tímová práca, spolupráca, presviedčanie)
• poskytnutie príležitosti na kritické pozorovanie rovesníkov.

Ja som sa rozhodla zapojiť v triede 3.B túto inovatívnu metódu a téma bola „Podnikatelia v praxi“. Vybrali sme si piatich podnikateľov, zakladateľov spoločnosti, ktorých úlohou bolo založiť si s.r.o., urobiť výberové konanie na potrebných pracovníkov a zostaviť predbežný plán výdavkov a ziskov. Študenti sa tejto úlohy okamžite zhostili a ako je vidieť na fotkách, traja z piatich „zakladateľov spoločnosti“ sa dohadujú na kontraktoch.

RP cvičenia povzbudzujú študentov, aby kritickejšie premýšľali o zložitých témach a videli situácie z inej perspektívy, pri správnom použití môže RP motivovať študentov zábavným a pútavým spôsobom.