Nahrávam...
Prejsť na obsah
Anička Šúňová Anička Šúňová Osobný blog učiteľky
Tel: +421 940 863 732
  • RSS
  • Domov
  • Portfólio
    • O mne
    • Moje publikácie
    • Čo učím
    • Čo ponúkam
  • Aktivity
  • Debaty
  • Vzdelávanie
    • Erasmus
    • Súťaže
    • Školenia
    • Odborné predmety
      • Informatika
      • Fyzika
      • Chémia
      • Ekonomika
      • Fotografia
      • Videotvorba
    • Všeobecné predmety
      • Slovenský jazyk a literatúra
      • Dejepis
      • Biológia
      • Geografia
  • Čítajme deťom
  • Piatky s Aničkou

Psychologický portrét

Pridané 10. februára 2022Aktualizované 15. novembra 2022od adminKategórie:Fotografia, Vzdelávanie

Minulý týždeň ma oslovil kolega Matúš Zajac, mimochodom veľmi známy slovenský fotograf, ktorý sa venuje dokumentárnej fotografii, či by som nebola ochotná stáť ako model pre žiakov 3.B triedy na predmete Fotografia, vraj budú fotiť tzv. psychologický portrét. No čo ten psychologický portrét vôbec je? Na pomoc som si vzala informácie od PaedDr. Ľuboša Ďurdiaka, PhD., renomovaného psychológa, ktorý sa vo voľnom čase venuje fotografovaniu.

Psychologický portrét

Pri fotografii ide podobne ako pri kreslení a maľovaní o vizuálne výtvarné umenie, ktoré sa rozvíja v ploche a jeho základnými výrazovými prostriedkami sú línia, tvar a farba. Podstatným rozdielom je, že pri fotografovaní autor vytvára („maľuje“) obraz pomocou svetla. Fotografia zasahuje vnútro človeka silným spôsobom, lebo v ňom formuje hodnotový systém, postoje, názory a v konečnom dôsledku aj následné konanie. Podstata tejto sily fotografie spočíva v tom, že jej autor ju vytvára na základe svojho vnútorného cítenia, jeho tvorivé dielo tak odráža jeho náladu, duševné rozpoloženie, plány, zámery, hodnoty i rôzne postoje. Zjednodušene by sme mohli povedať, že fotograf podvedome alebo vedome necháva vo fotografii svoj odkaz. Samotná fotografia spätne pôsobí na jej tvorcu, ale aj na iných obdivovateľov fotografie, ktorí sú v pozícii pasívnych prijímateľov informácií, ktoré fotografia vyžaruje. Z veľkého množstva fotografií sa ľuďom páčia a zvyčajne si vyberajú tie, ktoré najviac zodpovedajú ich individualite. Aj z tohto dôvodu je hodnotenie fotografie veľmi subjektívnym procesom.

Aby mohlo akékoľvek umelecké dielo pôsobiť na osobnosť človeka a formovať ho, musí na človeka priamo pôsobiť, aby ním mohlo byť vnímané. Podobne je to aj s fotografiou ako umeleckým dielom. Aj jej bežné prezeranie vyvoláva v psychike človeka reakciu zložitých psychických procesov, ktoré v konečnom dôsledku vplývajú na jeho celkový psychický stav. Navyše, pri vnímaní umeleckého diela nejde iba o bežné vnímanie, ale aj o vnímanie estetické. Rozdiel spočíva v tom, že pri bežnom vnímaní je cieľom človeka orientovať sa vo svojom prostredí a tak získať obraz o predmetoch pôsobiacich na jeho osobnosť, aby uspokojil svoje základné potreby. Pri estetickom vnímaní je cieľom poznávanie krásy, pôžitok z farieb, tvarov a línií predmetov, pričom je určované predovšetkým vkusom a potrebou vnímať a vytvárať krásu.

Fotografické umenie poskytuje dostatok priestoru a príležitostí, aby sa mohlo stať jedným z vhodných prostriedkov psychohygieny. Autor fotografického diela totiž uplatňuje pri tvorbe svoj vlastný tvorivý potenciál, práca ho často pohltí celého a slúži mu ako prostriedok sebavyjadrenia a sebaurčenia. Pri tvorbe, ale aj pri vnímaní fotografie, je možné sa ponoriť do svojho vnútra a sústrediť sa iba na svoje prežívanie, na svoj vnútorný zážitok. Často pri tom dochádza k osobnému uspokojeniu, k odreagovaniu sa od bežných starostí a k náhľadu do svojho vnútorného sveta. Človek pri tom môže úplne vypnúť svoje myslenie a zbaviť sa stresu. Tvorca fotografie i jej vnímateľ tak môžu do diela premietnuť svoje pocity, zážitky, radosti, starosti i problémy a v samotnom diele môžu nachádzať ich riešenie. Proces fotografovania ako aj výsledné fotografické umelecké dielo tak môže mať veľký význam pri sebapoznávaní, sebaformovaní človeka, ale aj v rámci jeho psychohygieny.

Čo myslíte, podarilo sa mne a fotografovi, Marekovi Budaiovi vystihnúť fotografiou moje emócie?

Nedávne príspevky

  • Jesenné dielničky 26.10.2024
  • Ako na autoškolu
  • Halloweenske maľovanie na tvár
  • Zážitkové aktivity v soľnej jaskyni
  • Stužková našich štvrtákov
  • Nový iPhone 16 Pro MAX
  • Školský výlet do Laser Areny
  • Rozlúčka s deviatakmi
  • Súťaž v plávaní s ôsmačkami
  • Študentský film – Ples
  • Športový deň
  • Moje narodeniny v škole :)
  • Účesy, účesy, ach tie účesy…
  • Pancakes Day
  • Maľovali sme na tvár na MDD
  • Maturita z Informatiky
  • Zmrzlinovanie ako odmena
  • Príšerky na výtvarnej výchove
  • Divadelné predstavenie OLIVER!
  • Študentský film – Videoklip

Témy

  • Aktivity (120)
  • Biológia (2)
  • Chémia (21)
  • Čítajme deťom (15)
  • Debaty (15)
  • Dejepis (1)
  • DTI Mgr. štúdium 2023/2024 (7)
  • Ekonomika (9)
  • Erasmus (3)
  • Escape room – 01 (1)
  • Fotografia (6)
  • Fyzika (3)
  • Geografia (1)
  • Informatika (14)
  • Kresba, maľba (2)
  • Moje publikácie (12)
  • Odborné predmety (3)
  • Piatky s Aničkou (13)
  • Portfólio (15)
  • Školenia (13)
  • Slovenský jazyk a literatúra (18)
  • Súťaže (11)
  • Videotvorba (26)
  • Vzdelávanie (103)

Archív

  • október 2024
  • jún 2024
  • máj 2024
  • apríl 2024
  • marec 2024
  • február 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • október 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • jún 2023
  • máj 2023
  • apríl 2023
  • marec 2023
  • február 2023
  • január 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • október 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • júl 2022
  • jún 2022
  • máj 2022
  • apríl 2022
  • marec 2022
  • február 2022
  • január 2022
  • december 2021
  • november 2021
  • september 2021
  • jún 2021
  • apríl 2021
  • marec 2021
  • február 2021
  • november 2020
  • október 2020
  • máj 2020
  • apríl 2020
  • marec 2020
  • február 2020
  • november 2019
  • november 2018
  • október 2018
  • jún 2018
  • máj 2018
  • apríl 2018
  • marec 2018
  • február 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • október 2017
  • september 2017
  • december 2015
  • november 2015
  • september 2015
  • máj 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • október 2014
  • júl 2014
  • apríl 2014
  • júl 2013
  • máj 2013
  • apríl 2013
  • február 2013
  • január 2013
  • Domov
  • Portfólio
    • O mne
    • Moje publikácie
    • Čo učím
    • Čo ponúkam
  • Aktivity
  • Debaty
  • Vzdelávanie
    • Erasmus
    • Súťaže
    • Školenia
    • Odborné predmety
      • Informatika
      • Fyzika
      • Chémia
      • Ekonomika
      • Fotografia
      • Videotvorba
    • Všeobecné predmety
      • Slovenský jazyk a literatúra
      • Dejepis
      • Biológia
      • Geografia
  • Čítajme deťom
  • Piatky s Aničkou
Tel: +421 940 863 732
  • RSS
© Anička Šúňová. Všetky práva vyhradené.
Späť hore