Dňa 23.10.2025 som sa zúčastnila online školenia organizovaného spoločnosťou Edusteps, ktoré bolo zamerané na tému „Syndróm CAN – čo by mal vedieť každý učiteľ“. Spoločnosť Edusteps sa venuje poskytovaniu vzdelávania a metodickej podpory pre pedagógov, odborných zamestnancov a školské tímy. Ich kurzy sa zameriavajú na aktuálne témy v školstve – od digitálnych kompetencií až po psychologické a sociálne aspekty práce učiteľa.
Čo je syndróm CAN?
Pojem CAN vznikol z anglického označenia Child Abuse and Neglect, čo znamená týranie, zneužívanie a zanedbávanie dieťaťa. Tento syndróm zahŕňa všetky formy fyzického, psychického, sexuálneho alebo sociálneho ubližovania dieťaťu, ako aj zanedbávanie jeho základných potrieb – emocionálnych, zdravotných či výchovných.
Syndróm CAN sa delí na niekoľko hlavných foriem:
- Fyzické týranie – úmyselné ubližovanie dieťaťu, spôsobovanie bolesti, zranení alebo neprimeraných trestov.
- Psychické týranie – opakované ponižovanie, vyhrážanie, odmietanie či manipulácia, ktoré zanechávajú hlboké psychické následky.
- Sexuálne zneužívanie – akákoľvek forma sexuálneho kontaktu medzi dospelou osobou a dieťaťom, či už fyzická alebo nefyzická.
- Zanedbávanie – dlhodobé neuspokojovanie základných potrieb dieťaťa, ako je jedlo, hygiena, bezpečie, zdravotná starostlivosť či emocionálna podpora.
Úloha učiteľa
Učiteľ často trávi s dieťaťom veľkú časť dňa a môže ako prvý spozorovať varovné signály, že sa s dieťaťom niečo deje. Medzi takéto signály patria napríklad časté zranenia, zmeny správania, nadmerný strach, úzkosť, vyhýbanie sa kontaktu, nevhodné sexuálne správanie alebo zanedbaný vzhľad.
Na školení sme si pripomenuli, že učiteľ má nielen morálnu, ale aj zákonnú povinnosť konať, ak má podozrenie na týranie, zneužívanie alebo zanedbávanie dieťaťa. V takom prípade je dôležité:
- Zaznamenať svoje pozorovania,
- Informovať vedenie školy alebo školský podporný tím,
- Spolupracovať s príslušnými orgánmi (napr. ÚPSVaR, polícia).
Školenie so spoločnosťou Edusteps bolo veľmi prínosné a pomohlo mi lepšie pochopiť, ako rozpoznať rizikové správanie, ako s deťmi citlivo komunikovať a kam sa obrátiť v prípade podozrenia na syndróm CAN. Takéto vzdelávania sú nevyhnutné pre každého učiteľa, ktorý chce nielen vzdelávať, ale aj chrániť deti a prispievať k ich bezpečnému a zdravému vývinu.
